عبدالمجید اورا ـ کنگان نیوز " برخی از رموز پایداری و ثبات نظام اسلامی و پیشرفت چشمگیر آن
اخیراً در سایت کنگان نیوز مطلبی تحت عنوان دلایل«عقب ماندگی کشورهای اسلامی» مشاهده گردید که با اندکی تأمل می توان متوجه شد که نحوه نگاه نویسنده نگاهی مبهم آلود و کلیشه ای از تیتراژهای مصرف گذشته ای است. که با آهنگی ناموزون و سمفونیکی دراماتیک و پردازش های نا متعارف با صورتهایی از قیاس مع الفارق را به تحریر درآورده است. که به هر حال، جای بررسی دقیق تر هم از طرف خود کاتب و هم مخاطبین محترم دارد. و بنا به وظیفه ای که در خود احساس می کنم. و در عرصه مذکور تحقیقاتی پر دامنه سالها انجام داده ام، وارد شدم که حقیقت را بر اساس آن تحقیقات عرضه کنم. تحقیقاتی هستند که محصول مطالعات شخصی ام و سیری در نظریه و تحلیل کارشناسان بنام و خبرگان موضوعات استراتژیکی منطقه درخاورمیانه و شرق شناسان در خارج و غرب شناسان و... کلیپ های صوتی و تصویری آن موجود است. ترکیب ( عقب مانده)برای کشورهای اسلامی قالبی است استکباری که به کشورهای مسلمان تحمیل لفظی شده است. یعنی اینکه اصلاً کشورهای اسلامی عقب نگهداشته شده بوده اند نه عقب مانده اند. فرق است بین مانده و عقب نگه داشته شده، که در فصل خود بین این اجبار و آن اختیار دلایل متعددی می توان برشمرد.
- صدر مقاله با «دلایل عقب ماندگی» تیتر خورده است. و دربند آخر هم انحطاط جامعه پیش کشیده شده است./
- در مقدمه با قید تأسف...از صنعتی نشدن مقالات اساتید و دانشمندان ایرانی به هدف رنگین کردن روزمه ای اشاره شده است و در حالیکه تحقیقات و پژوهش ها بر حسب هدف به دسته بندیهای مختلفی تقسیم می شوند. 1- تحقیق بنیادی 2- تحقیق کاربردی 3- تحقیق و توسعه... و اینگونه سطحی به آثار تحقیقی نخبه های کشور ناخنک زدن، نهایت کم لطفی است. ضمن اینکه پژوهش های دانشمندان و نخبه های کشورهای پیشرفته هم آنقدرها که برجسته نشان می دهند.افاقه ننموده و می بینیم که فرانسه-انگلیس-ایتالیا-و حتی خود آمریکا که محل تجمع مغزها و فکرهای غارت رفته سایر جهان است. بحران اقتصادی و انسانی به اوج رسیده است. حسنین هیکل سیاستمدارمعروف مصری: کتابی مستند،(ازمة اقتصادفی إمریکا- عولمه) اخیراً دربیش پانصد صفحه نوشته است. که بحران اقتصادی آمریکا وغرب محصول فکرهای به ظاهر برجسته ای است. که ادعای پیمانکاری اقتصادی بر کل جهان را داشته اند...
- در بند9 : بکار گیری لفظ غیر محترمانه (ناگاهی)وکلمه این لفظ ناآگاه /(با آگاه)نامانوس؟ با آمار و تعمیمی نامطمنء که آورده اید. به جامعه بصیر ایران که آگاهی و حضورش در عرصه های مختلف سلسله جهانی پروسه خلق وحشت برای استکبار است.«غیر قابل قبول» است... سرانه مطالعه کتاب از نظر علمی یک شاخص قراردادی است. اما حضور در پای یک سخنرانی و تبادلات فرهنگی روزمره در جلسات رسمی و غیر رسمی می بینیم که برداشت مفاهیمی سقف ادراک از مطالعه این مفاهیم،به اندازه چند کتاب در یک موضوع صورت می گیرد. و این انرژی درونی حتی در همان عرصه های مختلف نیاز بصورت خودجوش بمعرض دید جهانیان درآمده است.
البته ترجیح می دهم که بصورت کلی شاخص های برجسته پایداری و ثبات نظام اسلامی و پیشرفت چشمگیر آن را آورده و بررسی یک امور را به ذهن نویسنده آن مقاله بازدید کنندگان این مقاله واگذار نمایم. در اذهان عموم می گنجد، که استعمار به نام حمله به تعصب با دین ، و با ترفند محکومیت ارتجاع، باادعای کهنگی دین و خرافات با سنت پویا در افتاده است تا جوامعی بسازد فاقد تاریخ و فرهنگ و بی دین و بدون اعتقاد تا در برابر سلطه ی همه جانبه استکبار و صهیونیزم بی دفاع و درمانده باشد. در این جاسنت می تواند عامل بازدارنده و سازنده و پیشرفت دهنده باشد. و به عنوان تکیه گاهی مطمئن، برابر خطر جهانخواره گی و بانی بقای جامعه در برابر مدرنیزی که سخت طبعت گرایانه و ارزش ستیز است. و دورکیم: ازسنت بعنوان تجلی روح جمعی یاد می کند.
جامعه شناسان بزرک می گویند: مبنای فکری و فرهنگی هر جامعه در تاریخ دین بوده است. به طوری که تاریخدان وقتی می خواهد تاریخ و فرهنگها و تمدنها را قلمی کند یا در دانشگاه تدریس کند. خودبخود تحقیقاتش درباره فرهنگ یک جامعه و توانمندیهای یک ملت تبدیل به تحقیق و پژوهش دینی یا فرهنگ و شناخت آن دین شده است. و لا محاله به بینش توحیدی می پردازد. که به عنوان بینش علمی و تاریخی به جامعه و فرد : نوع فهم کشف و شناخت درست مبدأ و قصد تعیین کننده است. و پیشرفتی که حاصل این بحث است و منجر به تکامل می شود به عنوان واقعیت حرکت اصیل جامعه قلمداد می شود. و گریز زدن بر این مطلب بخشی است، که روشن کننده مسیر انقلاب اسلامی-عبور از موانع-وضعیت موجود، بازکننده راه سعادت و تکامل و عزت و اقتدار و آقایی و استقلال فکری و اندیشه منسجم جمعی در پیشرفت اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی جامعه ایران اسلامی است. و مجموعه انتظارات کمال مطلوب گرچه بقول مقام معظم رهبری بطور کامل تحقیق عملی نیافته است. ولی تلاش ها و نتایج در خور توجه که انجام گرفته و می گیرد نباید معیاری را که در اختیار ماست رهاکنیم و می بایست در پرتو این چراغ از راه صحیح. طی طریق نموده ومعطل سرگردانیبی مسئولیتی و بی توجهی و بی تعهدی عده ای قلیل نباشم. و طرز فکرمان را همواره در یک چهارچوب اصیل و اصلی و عمومی در قالبی راهبردی و رو به جلو حفظ کنیم. و در واقع با این موضوع(کمال مطلوب) سرمشقی را می شناسیم که هیچ چیزی قادر به محروم کردن ما از آن نیست و مسئولیتی داریم. که منافع شخصی و زودگذر، اختیارات ما، آزادی ما و حتی اعتبار ذهنی ما نمی تواند ما را از آن معاف کند. و انسان های سالم و مسئول: افرادی که رضایت ضمیر و هماهنگی روان را بر فرض خواسته های فوری جسمی و مادی ترجیح می دهند.وهمانها این مقوله را با جان و دل باور دارند. و مصاف بین فکرهای پیش برنده و قهقرا دهنده هنوز در جریان است.
جامعه شناسی: مطالعه بافت های فکری نهادی های جمعی و رویکرد رفتار فرهنگی و تعریف وظایف و نقش آنها و انواع مختلف موضعگیری، انسانها در محدودۀ سازمانها و تشکیلات معین وجه همت خود قرار داده است.اما روا شناسیاجتماعی:که به مطالعه هر یک از پدیده های رفتاری فرد در جامعه اختصاص دارد. روانشناسی اجتماعی در دو شکل به امور می پردازد.1-جهت گیری فردی(انگیزه، ادراک، علاقمندیها، ناخشنودیها)2- جهت گیری اجتماعی-عزت نفس-محبت و پذیرش-روابط-خود شکوفایی.
که نتیجاً(از نگاه غربیها)نوعی تقسیم بندی ادوار تاریخی در چگونگی ظهور و سقوط تفکر مدرن محض صنعتی تقدیر گردیده است. که عده ای آن را در سه دوره متمایز که هر یک تحولات معنویتی در سریان افکار بشری ایجاد کرده است.
1- دوره ای که از ذره گرایی "دکارت" آغاز و به کلی نگری "هگل" ختم شده است.
2- دوره ای که از شالوده شکنی«نیچه» آغاز و به دنیوی سازی معنویت
"هایدگر" ختم می شود.
3- دوره ای که به قول«مالرو» معنویت نو یافته نام می گیرد و علیرغم اینکه تصور می کردند. قرن بیست و یکم قرن الحاد و لائیک بودن است. قرن بازگشت به ارزش های ازلی و معنوی و بازگشت به استعلای همه مفاهیم و حتی کل حیطه زمان و مکان را در بر گرفته است.
و حضرت امام خمینی(ره) بنیانگزار جمهوری اسلامی سر جمع حوادث بین الملل دوره معاصررا در یک جمله خلاصه می نمایند: این قرن قرن غلبه مستضعفین بر متکبرین است. سیر در چنین دوره ای به جای یادگیری اندیشه ها «باید به یادگیری اندیشیدن» پرداخت .و بجای انتظار آینده بودن باید به ساختن آینده همت گماشت و بجای انباشتن اطلاعات و دانسته های بیرونی باید به تولید دانش و اندیشه های ذاتی اقدام نمود.
انسان نباید بردۀ علم خویش شود بلکه این علم است که باید در تصرف انسان قرار داشته باشد. و فرق است بین عقل مفسر و عقل متصرف، عقل ابزاری و عقل معنوی- عقل دگر بنیاد و عقل خود بنیاد- عقل معاش اندیش و عقل معاد اندیش.نکته در همین است. و شکوه از همین جاشروع می شود که ذهن های فرآورمدار مورد هجمه اذهان محصول مدار قرار می گیرد. ذهن عده ای لبریز است از دانسته ها و اندیشه های متنوع و ذهن عده ای ممکن است علی الظاهر از تراکم دانش بر خوردار نباشد. اما لبریز استازتمرکز، تعمق و تأمل.
-مقابل تهاجم تولیدات مدرن جهان نه چشمها را بسته ایم و نه خیره مانده ایم بلکه با باور توانمندیها خود، شناخت و ابداع و انتخاب در بومی سازی برخی دستاوردهای های علمی، بسیاری ازفرصت های از دست رفته گذشته را جبران کرده ایم. البته در دوره انتقال قرار داریم. و طبیعی است که موانعی و مشکلاتی هم در پیش رو باشد...
هر چند جامعه و انساناز یکدیگر تفکیک ناپذیرند ولی بُردار رشدشان همیشه هماهنگ نیست، ممکن است درجامعه ای نمودار پیشرفت صعود را نشان دهدو در مقابل جسمهای ضعیف منحنی سقوط را انتخاب کنند. و بالعکس... و در اینجا به دو ویژگی فرددر اختصاص (عیار) اشاره میکنم.
منش: همان است که افراد را از لحاظ رفتار ، احساس، اندیشه- از یکدیگر متمایز و مشخص می کند و خصوصیتی ارثی و ذاتی است.
شخصیت: برونکرد فردی است که رفتار-احساس و اندیشه فرد تقریباً متأثر از اطراف و جوانب بصورت اکتسابی نمود پیدا می کند.
نحوه شکلی، ماهیتی بایستی در تحلیل فرد یا افراد : همان ملیت و یا امت فرهنگی را معرفی کند.
و اکنون گفتمان مسلط جمهوری اسلامی و رموز پایداری و ثبات نظام اسلامی و پیشرفت چشمگیر آن در عرصه جهانی:
1- مکتب اسلام ناب محمدی(ص) (ایوئولوژی)2- نقش باور و اراده 3- تفکر و اندیشه نخبه های متعهد و بصیرت عمومی 4- اصالت انسان 5- شیوه تحقیق صحیح علمی و همه جانبه 6- نظم و انضباط اجتماعی 7- شناخت و ارتباط و ابتکار عمل 8- واقعیت گرایی 9- فرصت و سبک زندگی(مصرف) 10- بهای طبیعت.
1- مکتب اسلام ناب محمدی(ص) (ایوئولوژی): منظور از آگاهی و بینش ویژه ای است که برگرفته ازقران کریم و رسالت پیامبر اکرم(ص) و در امتداد آن مأموریت ائمه اطهار علیهم السلام است. که جهانشمولی آن از حیث زمان و مکان پاسخگویی نیاز های جامع همه انسانها را در سیر کمال جویی و کمال یابی در بردارد. که به انسان نسبت به خود، جایگاه طبقاتی، پایگاه اجتماعی، وضعیت ملی- تقدیر جهانی و مسئولیت و تعهد تاریخی خود و گروه اجتماعی که با آن انجام یافته راه حلها- موضعگیریها و آرمانهای خاص و قضاوتهای خاص پیدا می نماید و در نتیجه به اخلاق و رفتار مجموعه ارزشهای ویژه ای معتقد است. و بر آن جان دل می گمارد. و بر اساس اینکه حقیقت دین ثابت است .ما نیز جان بر گرو این مطلب داریم. که فهم و تکیه بر اصل آن داشته باشیم. و بر اساس چنین اندیشه است. که قرآن وفقاهت و عقل و استدلال و عرفان و تجربه و بصیرت آموزه دینی و سیره نبوی و ولایت علوی در درجه اول اهمیت قرار دارند. و در یک نقل مستند آمده است. که سالانه %16 درصد فقط از بودجه ملی عربستان هزینه تبلیغ و ترویج وهابیت و همچنین هجمه به اسلام ناب محمدی می شود. و در یکی از مجالس مشورتی شاهزادگان آن کشور- یکی از حاضران گفته است که ما اینقدر هزینه اصلی و چه میزان بودجه فرعی هزینه داریم. ولی هر سال با آمدن دهه عاشورا همه بر باد می رود...
2- این انرژی درونی نهفته در مکتب است. که اعتبار و تلاش متحجران و صرف دلارهای بی حساب و کتاب نفتی را پائین می کشد. وبرای مسلمانان آزاده و مستضعفین در بند نحوه مبارزه- می آفریند.
به گفتۀ کیمبال بانگ: به کمک اسطوره(اسوۀ دینی) است که دنیا معنای تبلور و ثبات را می فهمد. و این اسطوره است که بوسیله او چاره جویی ترسیم می شود. و در مورد ایدئولوژی مان به ما احساس امنیت می بخشد. ودرهنگام مقاومت در برابر تهدیدهای متنوع به ما کمک می کند. بخصوص اسطوره های مذهبی که به نیروی ماوراءالطبیعه که به قسمت اعظم زندگی مشترک افراد یک جامعه فلسفه چگونه زندگی کردن می آموزد.
3- نقش باور و اراده: -باور: تصورات و تجسمهای کلی هستند که بی انعطاف در ذهن جای دارند و در قضاوتها و موضعگیریها مورد استفاده قرار می گیرند. و تکیه گاه معتمد رفتار انسانی است(می خواهیم می توانیم)-اراده: عنصر آفریدن نقش در تحول فردی و اجتماعی
4- تفکر و اندیشه نخبه های متعهد و بصیرت عمومی: هر کار فرهنگی-اجتماعی-سیاسی و اقتصادی و اخلاقی :وقتی ارزش پیدا می کند و به نتیجه علمی و عملی می رسد که اصولاً ملتی عادت به فکر کردن داشته باشد و اندیشیدن را تجربه کند و وقتی ملتی آغاز به این جریان نمود هیچ نیرویی نمی تواند مانع توسعه و پیشرفت او بشود. و در کنار آن بصیرت عمومی: دید عمیق داشتن به مسائل و موضوعات روزمره و تطبیق دادن آن با ارزشهای باطنی اش، سره از ناسره را به سادگی جدا می کند. و بخصوص اینکه تجربیات غنی و سرشار رهبری انقلاب اسلامی و ملت مسلمان، در مهار و خنثی سازی نقشه های شوم دشمن در همه موارد این موضوع را ثابت کرده است.
5- اصالت انسان: نگاه به انسان بعنوان جانشین خداوند در زمین طی طریقت به سوی الهی شدن و ارزش آزادگی انسان بر اساس این کلام مولا علی(ع): لا تکُن عبداً لغیرک و قد جعلک الله حرا.
6- شیوه تحقیق صحیح علمی:1- تعهد و مسئولیت و جانبداری از ارزش های ایران اسلامی 2- تحقیق و شناخت واقعیتهای علمی و عملی و لزوم پی بردن به روابط علّی وسازکارهای درونزا. به این معنی که ساختار فکری جامعه وارد مرحلۀ محاسبات عقلانی و یافتن روابط ضروری بین اشیاء شده،تا بتواند از مهار طبیعت و پدیده های مورد نظر به نفع ارتقاء معنوی ومادی خویش استفاده ببرد. و در این راستا الگویی تعریف شده است تا با محتوای غنی خود(برنامه چشم انداز 20ساله) تا ماهیت معنوی جامعه اداره شده و هم شکل مادی مطلوب خود را پیدا کند.
7-نظم و انضباط اجتماعی: هماهنگی ذهنی و عملیاتی ومیدانی در بین صنوف متعدد مردم-کارکنان دولتی-نیروهای نظامی وبسیج مردمی، امنیتی و اطلاعاتی و انتظامی و حضور موثر در همه عرصه ها که هماهنگ وهمدل مانند یک پیکان برابر تهدیدات داخلی وخارجی عمل می کند. نشان از قدرت بازدارندگی فوق العاده ای است که چشم های جهانیان را خیره کرده است.
8-شناخت و ارتباط و ابتکار عمل: گسترۀ تحرک و ارزش رسانی مبادی انقلاب اسلامی بخصوص در مرکزثقل برنامه های استکبار و صهیونیزم در خاورمیانه اثرات خود را نشان داده است. در عراق علیرغم تلاش شیوخ عرب مرتجع منطقه و سعی راهبردی آمریکا و هزینه های کلان. حکومتی بر روی کار آمد که بقول یکی از دوستان نخست وزیرش مسئول تدارکات سپاه بدردرزمان دفاع مقدس بود که دو شادوش رزمندگان اسلام علیه مزدوران صدام می جنگید./در لبنان جنگ سی و سه روزه: تیتر اول خبرگزاریهای خارجی معتبر در شروع آن این بود: امریکای کوچک(اسرائیل) در برابر ایران کوچک(حزب ا...) صف آرایی کرده است.... و نتیجه این جنگ معادلات جدیدی را رقم خواهد زد .و پس از آن علیرغم توطئه بسیاری در این کشور دولت میقاتی که هماهنگ با حزب ا... بود و هست برروی کار آمد/و می بینیم در لیبی و مصر و تونس دین اسلامم خواهان هستند. که پیش نویسی قانون اساسی جدید را رقم می زنند./..... ویارگیری در امریکای لاتین (حیاط خلوت امریکا)ونزوئلا، ّبرزیل،اکوادور، شیلی، نیکاروگوئه وکوباو... و یکی از تحلیل گران برجسته غرب می گوید: حضور ایران را مثل یک لایه نفت بصورت همرفت در زیر پا وفضای بالای سرت می توانی حس و استشمام کنی...
9-واقعیت گرایی(در هم شکستن کابوس و افسانه شکست ناپذیری ابر قدرتها و شکستن انحصار دستاوردهای علمی و راهبردی و استکبار) استکبار جهانی که با لایه لایه کردن و قطره ای نمودن و تبعیض و اعمال سیاست دوگانه در نحوه ارائه تکنولوژی روز طی نموده است. سایر ملل را در حد تماشاچی و گاهی بعنوان نمونه آزمایش محصور و مقهور قرار دهد، اما اتفاق جدید در این دوره: ایران اسلامی با تکیه بر ایمان و باور دانشمندان توانایی مهار دانش هسته و رسیدن به تولید چرخه سوخت هسته ای که فقط این تکنولوژی فقط ده کشور در دنیا از آن برخوردارند. و اکنون ظهور یک ایران هسته ای برای دشمنان قابل تحمل نیست. علیرغم اینکه بر اساس تحقیقات معتبر و متعرف علمی اولین بار این ایرانیان بودند که در دورۀ صفوی از انرژی هسته ای استفاده کرده اند و به همین صورت دراغلب فن آوریهای نوین.
10-فرصت و سبک زندگی: فرصت زندگی : تحصیلات-شغل-بهداشت و درمان و میزان امید به زندگی خانواده فعال....و سبک زندگی:-مسکن-اوقات فراغت-فعالیتهای فرهنگی-مصرف و سبد کالای خانواده- حامل های انرژی... که در نظر شاخص ها و سلیقه های اجتماعی و استاندارد های جهانی در مجموع به سرعت رو به بهبود و پر نشاط است و روند صعودی آن شتاب بی سابقه ای یافته است.
11-بهاء طبیعت: معادن و منابع طبیعی سرشارمتنوع کشور که راه شناسایی آن و پرداختن و بهره برداری بصورت شانه به شانه تأمین شده است. و فقط در جزئی ترین منبع طبیعی به اظهار نظر کارشناسان بین المللی فقط تنوع و تعدد منابع گیاهان داروئی و غذایی در ایران با کل اروپا برابری می کند. که کارشناسان در این حوزه فعالیتهای گسترده ای را شروع نموده و در آینده نزدیک بهره برداری در این زمینه خود اعتباری ویژه در کسب فرصتهای اقتصادی و تولیدی است-2
12-چکیده گزارش (کمیسیون مرکز مطالعات راهبردی وبین الملل آمریکا)به ریاست "جان جی هامر":این گزارش که به قلم ریچاردآرمیتاژوجوزف نای در 78صفحه منتشر شده است ،دارای یک مقدمه،سه بخش:شناسایی مشکلات قدرت رو به افول-قدرت هوشمند-واحیای اعتماد واعتباردرهم شکسته آمریکا.
این چند مورد فقط تنها گوشه ای از گفتمان مسلط و برتر ملت ایران و نظام اسلامی است./باید قدر دانست و تلاش کنیم تا سهمی از پیشرفت و افتخار نیز ما هم داشته باشیم....